Saturday, September 22, 2012

Rice Experiment Masaru Emoto - Keajaiban air dalam kehidupan?

Pernahkah anda mendengar atau melihat eksperimen ini? Atau pun anda pernah membuatnya? Rice Experiment adalah sebuah kajian Dr. Masaru Emoto. KSG tertarik dengan rice experiment ini kerana experiment ini menunjukkan bahawa perkataan yang negatif akan mengakibatkan nasi akan menjadi reput/membusuk dan manakala perkataan yang positif menghasilkan sebaliknya.

Secara ringkasnya, rice experiment ini dijalankan mengunakan dua balang berisi nasi dan air. Satu balang dilekatkan dengan perkataan positif dan manakala satu balang dilekatkan dengan perkataan negatif. Nasi di dalam bekas yang dilekatkan perkataan positif akan terurai dan berbau seperti tapai. Manakala, Nasi di dalam balang yang dilekatkan perkataan negatif akan membusuk dan mereput. Dengan izin allah keadaan nasi didalam bekas yang dilekatkan perkataan positif lebih baik daripada nasi di dalam balang dilekat perkataan negatif. Jangka masa atau jarak masa yang sesuai untuk melakukan aktiviti ini adalah selama 1 bulan.

rice experiment masaru emoto

KSG pernah melihat hasil rice experiment  ini secara live yang ditunjuk oleh seorang penceramah motivasi. Komen KSG ingin berikan adalah rice experiment ini memang menjadi. KSG dapat lihat perbezaan ketara antara kedua-dua balang tersebut. Memang hasilnya hampir dengan gambar diatas. Menakjubkan bukan? Fenomena ini dikatakan disebabkan tindakbalas air dengan perkataan-perkataan yang dilekatkan.

Jika ini disebabkan tindak balas air, pasti anda tahu badan kita dipenuhi air. Apakah tindakbalas air dalam badan kita terhadap apa yang kita fikirkan, apa yang kita tuturkan dan apa yang kita dengar. Kepada anda semua yang ingin melihat eksperimen boleh ke link ini.

Sekian Terima Kasih

6 comments:

  1. Pernah tau pasal nie juga..

    p/s: ambil tempahan kad jemputan ker? hee

    ReplyDelete
  2. cepat wan....shuhada pun mesti mau...

    ReplyDelete
  3. eh, sorry..salah komen tadi...hehe..

    **meanriknya experimen ni...

    ReplyDelete
  4. Tak sangka na, dgn kata2 positif tu nasi pun tak membusuk..

    ReplyDelete
  5. uihh biar betikk asyraf huhuh..jd bdn kite ni mcm plak yer..nasi ada air pon ade..pkataan yg selalu kita sebut baik xbaik pon hari2 kan huhuhuhu.. nice entri :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum! Hai! Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak anda ;)