Tuesday, August 28, 2012

Truely Malaysia: Kisah Burger Jalanan


"Abang, burger daging satu! Sos lebih."

Mungkin seperti orang lain, KSG kenal makanan yang bernama burger dari Burger Jalanan. Burger Jalanan di jual di lorong-lorong, di tepi-tepi jalan dan merata-rata tempat lain. Majoritinya bertapakkan sebuah gerai sederhana besar, ditambahkan lampu kelip-kelip, Rak kaca bertampalkan menu dan kuali petak. Nama gerai pun kebanyakkan tidak lari dengan perkataan burger (Nampak atau tidak konsep tag digunakan?) Ramuan yang digunakan sos cili, mayonis, seasoning, serbuk kari dan macam-macam lagi. Ini adalah untuk menambah keenakkan burger masing-masing dan gagah dimata pelanggan-pelanggan. Kadang-kala, permintaan kita melampaui harga yang ditawarkan, ada yang minta semuanya lebih (Sos Lebih, Sayur Lebih...) dan ada yang minta semuanya kurang (Tak Nak Sayur, Sos kurang ya!) tetapi semua dilayan tanpa banyak dalih dan muka yang ceria.

Burger Jalanan telah menjadi punca rezeki sesetengah rakyat-rakyat Malaysia dan ada yang sudah bertahan hingga ke hari ini. Ada yang menjalankan bisnes ini secara part time dan ada juga menjalankan bisnes ini sepenuh masa apa yang penting Halal. Kaya atau miskin itu belakang kira ya!Walaupun semakin banyak fast food yang wujud di Malaysia, ia sedikit pun tidak memberi kesan kepada Burger Jalanan malah semakin banyak gerai Burger Jalanan yang wujud.


Entri ini dituju kepada abang-abang burger, makcik-makcik burger, awek-awek burger dan lain-lain yang berada di dalam industri Burger Jalanan ini. :)

KSG suka daging double special, anda suka apa pula? :)

3 comments:

  1. dya suka burger daging biasa. xsuka yg speacial..haha

    ReplyDelete
  2. spesial sedap.... tp apsal burger masak sendiri rasa tak best sgt cam beli tepi jalan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..spesel sedap.. baru kaw.. Ada ramuan lain yang dipakai kot.. :)

      Delete

Assalamualaikum! Hai! Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak anda ;)