Wednesday, June 12, 2013

Trip ke Bukit Tinggi, Padang Indonesia - Tasik Maninjau

Untuk ke Tasik Maninjau, anda perlu melalui jalan ke arah Gunung Sigalang. Nama gunung yang agak pelik ini mendapat nama dari perkataan Singgah Helang. Mengikut cerita orang tempatan, di atas gunung ini terdapat satu telaga yang dipanggil Telaga Dewi. Dipercayai air di telaga itu membuat orang yang mengunakannya awet muda. Percaya kepada kuasa Allah sahaja.

Untuk ke Tasik Maninjau, ada perlu melalui Kelok 44. Kelok 44 yang merupakan selekoh tajam. Bayangkan gaya pemanduan mereka apabila jalan digunakan agak kecil dan sesuai dengan bas yang berbentuk mini sahaja. Sebelum ke Kelok 44, anda akan melalui Anak Kelok 44 dahulu. Itu jika anda dari pekan Bukit Tinggi.

Tasik Maninjau ini adalah terjadi disebabkan letusan gunung berapi mengikut info orang tempatan. Di bawah Tasik Maninjau ini masih aktif lagi aktiviti Gunung Berapi dimana kadang-kadang menyebabkan objek seperti belerang timbul. Apabila kejadian ini berlaku industri perikanan yang dijalankan di situ akan mengalami kerugian akibat ikan-ikan mati.

Tasik Maninjau sangat cantik jika dilihat dari salah satu Kelok 44 ini. Tidak pasti anda di Kelok berapa? Jangan risau, terdapat nombor yang tertulis di setiap kelok/selekoh disitu. Tasik Maninjau agak cantik jika datang pada waktu siang kerana keadaan belum terik dan view yang lebih menarik. Sesuai kepada anda yang meminati bidang photography.

Disini juga ada penjaja kecil yang menjual barangan cenderahati seperti telekung, t-shirt dan macam-macam lagi. Harganya biasa-biasa sahaja dan membeli-belah bukan fokus di sana.

Tasik Maninjau , Padang, Indonesia

1 comment:

Assalamualaikum! Hai! Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak anda ;)