Wednesday, June 13, 2012

Zombijaya: Antara novel terbaik pernah di habiskan :)

Aku sebenarnya agak selektif dalam memilih bahan bacaan aku, novel yang betul-betul best sahaja aku akan habiskan. Ada juga yang aku baca separuh dan aku kuburkan di rak buku. Zombijaya terbitan FIXI ini adalah salah satu koleksi novel yang berjaya aku habiskan. Mungkin semasa aku tulis entri ini, ramai yang sudah habis membaca novel ini. Aku sedar aku LEWAT tapi tidak mengapa aku tetap keras kepala untuk menulis review novel ini. Sejak Pesta Buku Selangor tahun lepas aku sentiasa mengitai booth Buku Fixi ini. Bagi aku, satu kelainan yang cuba di sampai oleh Amir Muhammad yang meneraju buku Fixi ini. Tahniah buat beliau.

Terbaik, Mantap, Fresh, Berbeza, Seronok............

Itu antara perkataan daripada ribuan malah mungkin berbilion perkataan yang boleh mengambarkan novel yang tertera di kulit bukunya 'Zombijaya' ini. 'Zombijaya' adalah sebuah novel tulisan Adib Zaini dan berdasarkan cerita asal MJ Woo dan Ho Sui - Jon sebagai illustratornya. Novel ini mengisahkan wabak zombie yang selalu kita tengok di filem-filem hollywood dan di dalam filem zombie kampung pisang menyerang Malaysia sehingga negara menjadi kucar-kacir. Bagaimana orang-orang Malaysia mengatasinya dan membiasakan diri dengan keadaan begitu? Menarik bukan? Plot cerita yang tidak disangka-sangka dan akan menyeret anda hingga ke muka surat terakhir. Bagaimana orang-orang Malaysia mengatasinya? Watak-watak di dalam novel adalah sangat berbeza dan bagi saya tersangatlah hidup, mungkin kerana sifat wataknya dekat dengan sekeliling aku. Antara watak paling best dalam novel ini adalah Nipis, mempunyai sifat yang sangat rare dan bersahaja. Anda juga perlu berhati-hati kerana ada beberapa scene yang akan membuat anda tertawa sendiri.Novel ini sedang dalam proses diadaptasi menjadi filem iaitu KL Zombie. Antara pelakon yang memegang watak di dalam filem Zizan dan Saleha. Grade A bukan? Penulis skrip untuk filem ini adalah Adib Zaini sendiri dan dijangka di pawagam tahun 2013. Kepada yang belum membaca, silalah try kerana 'Zombijaya' sesuai untuk bacaan ringan.  Anda pasti tidak kecewa. :)

  



    

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum! Hai! Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak anda ;)