Tuesday, December 11, 2012

Pukauan Kek Lapis Sarawak

Ya! Hari ini nak sambung semula pengalaman di Sarawak. Lama bukan gap masa antara entri dan entri yang baru ini. Erk.. bukan apa baru berkesempatan.

Semasa di Sarawak, KSG telah mengalami satu pengalaman buruk. Habis duit KSG disebabkan kejadian ini. Apa yang terjadi? KSG telah dipukau. Dipukau dek jenis-jenis kek lapis yang berada di sana. :)

Seperti ramai orang tahu, terdapat pelbagai aktiviti yang boleh dijalankan. Antaranya, memborong Kek Lapis selain daripada memborong gambir sarawak. Begitu juga KSG, KSG berjaya memborong Kek Lapis dengan jayanya semasa disana. Piunggg ke bababommm (Bunyi letupan mercun new year. Lantaklah korang nak panggil aku gedik ke pe..)

Di Kuching sahaja rasanya sudah ada berpuluh-puluh (mungkin beratus) buah kedai yang menjual Kek Lapis. Setiap Berpuluh-puluh ke beratus-ratus kedai pula menjual beratus-ratus ke beribu-ribu jenis Kek Lapis. Ya! Pasti rambang mata dan tak tahu yang mana akan dibawa pulang.

Kedai yang menjadi pilihan semasa KSG di Kuching adalah kedai Kek Lapis Dayang Salhah. Kami memilih kedai ini di atas saranan tour guide dari semenanjung iaitu saudara Apai.

Cari Papan Tanda ini apabila tiba ya!

Tester2! Kena test dulu sebelum rasa. :)

Ini kurang dari suku kek lapis yang berada di situ. :)


Harga dijual mengikut size dan jenis. Ada yang rm10, ada yang berharga rm20 dan ada yang berharga rm80++ (untuk yang size seakan-akan kek biasa tu). Untuk pergi ke kedai ini, ada boleh gunakan jalan darat  atau naik sampan/bot/perahu dari waterfront.

Kepada yang rasa nak bawa pulang ke semenanjung kek lapis ini. Jangan takut kerana setiap pembelian anda akan dipacking dengan kemas seperti gambar dibawah.


Kek Lapis yang yummy2x.. :)

Ilmu mutiara hidup

Pukau mengikut Kamus Dewan Pelajar Edisi Kedua adalah:-

1 ubat yg dibuat drpd biji kecubung dll utk memabukkan atau utk menjadikan orang tidur nyenyak. 2 jampi yg dpt membuat orang lupa atau tidak sedar akan keadaan yg sebenarnya. memukau 1 mengenakan atau membubuh pukau. 2 ki memperdaya orang lain; menipu. terpukau 1 kena pukau. 2 ki terpedaya; tertipu. 3 ki terpesona oleh sesuatu atau seseorang yg sangat menarik.


Jangan lupa baca dan komen 'Bayang' ye..



4 comments:

  1. Di semenanjung,Kalo nk kat Nilai pun ada..kalo xpun kat Kajang..tu kira yg terbaik..harga pun ok..

    ReplyDelete
  2. kek lapi sserawak yg memang sedap..... remy suka sebab unik......
    kaler dan bentuk....

    ReplyDelete
  3. serius suka sgt kek lapis..sedappp!!
    emm kat kajang ada jual ktne?

    ReplyDelete
  4. nak kek lapis.. nak :/ sedapnye..

    ReplyDelete

Assalamualaikum! Hai! Terima Kasih kerana sudi meninggalkan jejak anda ;)